اگر مهمترین هدف آموزش ریاضی را پرورش تفکر ریاضی بدانیم، دیگر استفاده افراطی از فرمولها، الگوریتمها، قواعد و دستورها بدون آگاهی از چگونگی و چرایی عملکرد آنها، جایگاهی درآموزش ریاضی مدرسه ای نخواهد داشت. فرایندهایی مانند استدلال، تعمیم، حل مسئله، طرح مسئله و موضوعاتی نظیر مسائل باز پاسخ، بازنماییهای چندگانه و گفتمان ریاضی نقش مهمی در پرورش تفکر ریاضی دانش آموزان دارد. در این دوره گسسته، آمار و احتمال هر سه پایه دهم تا دوازدهم به صورت جامع و کامل تدریس میشود.